Når alarmen går, og de røde biler rykker ud i 2026, er det med en lidt anden organisering bag kulisserne end tidligere planlagt. Byrådet har den 11. august godkendt det kommende års budget for TrekantBrand, og tallene fortæller en historie om stigende priser og en nødvendig omorganisering.

Den samlede regning for Middelfart Kommunes andel af beredskabet lander på 13,008 millioner kroner i 2026. Beløbet dækker over kommunens bidrag til fællesskabet i TrekantBrand, der ejes sammen med fire andre kommuner.

Budgettet viser, at det ikke er gratis at opretholde trygheden. En kombination af generelle prisstigninger i samfundet og ændringer i driften har presset udgifterne opad.

Private firmaer var for dyre

En af de væsentlige årsager til budgetlægningen for 2026 er måden, selve brandslukningen drives på. TrekantBrand har tidligere sendt opgaven med brandslukning i udbud for at teste markedet og se, om private leverandører kunne løse opgaven billigere eller bedre.

Resultatet af udbuddet var dog ikke som håbet. De private leverandører kom med bud, der indebar en betydelig prisstigning. Det har fået bestyrelsen i TrekantBrand til at trække i håndbremsen og ændre strategi.

Konsekvensen er, at brandslukningen nu er overgået til kommunal drift. Selvom det også koster penge at drive opgaven selv, viser beregningerne, at merudgiften ved at gøre det i kommunalt regi er lavere, end hvis man havde accepteret de høje priser fra de private firmaer.

Manøvren har begrænset udgiftsstigningen, men den kunne ikke undgås helt. Samlet set stiger driftsudgifterne med 0,770 millioner kroner fra 2025 til 2026 på tværs af hele beredskabet som følge af denne øvelse.

Regningen fordeles efter indbyggertal

TrekantBrand er et fælleskommunalt selskab, og derfor skal regningen deles mellem de fem ejerkommuner. Det sker efter en fast fordelingsnøgle, der baserer sig på indbyggertallet. Jo flere borgere en kommune har, jo mere skal den betale til fælleskassen.

For budgettet i 2026 er det indbyggertallet per 1. januar 2025, der dikterer prisen. For Middelfarts vedkommende betyder det, at kommunen skal dække 15,58 procent af det samlede kommunale driftsbidrag.

Det er denne procentsats, der udmønter sig i de knap 13 millioner kroner, som nu er afsat i det tekniske budget.

Sparekniven er stadig fremme

Selvom priserne stiger, og opgaverne hives hjem, er der stadig fokus på at effektivisere driften. Budgettet for 2026 bygger videre på en aftale, der blev indgået tilbage i 2022.

Aftalen indeholder et fast krav om besparelser. Konkret betyder det, at TrekantBrand skal finde effektiviseringer på 0,5 procent hvert eneste år. Dette sparekrav gælder i en længere periode fra 2024 og helt frem til 2028.

Det betyder i praksis, at ledelsen i beredskabet konstant skal lede efter smartere måder at gøre tingene på for at holde udgifterne nede, samtidig med at de skal navigere i de prisstigninger, der kommer udefra.

Generelle priser stiger også

Udover de specifikke forhold omkring brandslukningen, er budgettet også justeret for den almindelige udvikling i samfundsøkonomien. Ligesom varerne i supermarkedet bliver dyrere, stiger omkostningerne også for et beredskab.

Budgettet følger KL’s (Kommunernes Landsforening) skøn for pris- og lønudviklingen. For perioden frem mod 2026 er der indregnet en fremskrivning på 3,4 procent. Det dækker over, at både lønninger til mandskabet og indkøb af materiel bliver dyrere år for år.

Det endelige budget blev godkendt af Beredskabskommissionen den 26. juni 2025, inden det landede på politikernes bord i Middelfart, hvor det nu er formelt vedtaget.