Trafikken i Middelfart by skal under luppen. Det står klart, efter et stort flertal i Byrådet den 2. juni 2025 godkendte at bruge 950.000 kroner på en omfattende parkerings- og trafikanalyse.

Beslutningen er en direkte udløber af byudviklingsplanen "Mulighedernes Middelfart". For at kunne realisere ambitionerne om en mere levende bymidte, mangler kommunen konkret viden om, hvordan biler og cykler bevæger sig rundt i gaderne, og hvor skoen trykker i forhold til parkering.

Pengene til undersøgelsen er ikke nye midler, men flyttes fra anlægsprojektet Klimahavnen. Forvaltningen har vurderet, at det er nødvendigt at få analysen på plads nu, så den kan danne grundlag for de fremtidige ændringer i byen.

Det skal analysen bruges til

Formålet med analysen er ikke kun at tælle biler. Den skal levere konkrete løsningsforslag til en række udfordringer, som både borgere og besøgende møder i hverdagen.

Et af de centrale punkter er parkering. Analysen skal blandt andet undersøge mulighederne for at udvide den tidsbegrænsede parkering og optimere de eksisterende pladser. Her nævnes Havnegade specifikt som et område, der skal kigges nærmere på.

Derudover skal analysen give svar på, hvordan skiltningen i byen kan blive bedre. Målet er at gøre det nemmere for bilister at finde frem til de ledige pladser, så man undgår unødig søgetrafik i de smalle gader.

Tryghed og cyklisme

Det handler dog ikke kun om biler. En vigtig del af opgaven bliver at præsentere en plan for, hvordan byrummet i midtbyen bedre kan understøtte cyklister. Det skal være nemmere og mere attraktivt at vælge cyklen til centrum.

Samtidig vil kommunen eksperimentere med trygheden på parkeringspladserne. I sagsbeskrivelsen lægges der op til at teste midlertidige installationer som kunst og lys. Tanken er, at mere lys og aktivitet kan gøre det mere trygt at færdes på parkeringsarealerne i de mørke timer.

Når der er større arrangementer i byen, opstår der ofte pres på parkeringspladserne helt inde i centrum. Her skal analysen pege på alternative løsninger, hvor parkering i højere grad kan ske uden for bymidten, så trafikkaos undgås.

En digital model af byen

Helt konkret vil de 950.000 kroner blandt andet gå til at opbygge en såkaldt trafikmodel for Middelfart by. Det er et digitalt værktøj, der simulerer trafikken og gør det muligt at forudsige, hvad der sker, hvis man ændrer på ensretninger, lukker veje eller bygger nye p-pladser.

Denne model skal kombineres med en analyse af parkeringskapaciteten og en kortlægning af de nuværende problemer. Tilsammen skal det sikre, at fremtidige beslutninger om byens trafik bliver taget på et oplyst grundlag og ikke blot på fornemmelser.

Politisk opbakning

Der var bred enighed i byrådssalen om behovet for undersøgelsen. Socialdemokratiet, Konservative, SF, Dansk Folkeparti, Venstre og Ældrepartiet stemte alle for forslaget. Enhedslisten valgte at undlade at stemme, mens Allan Buch ikke deltog i sagens behandling.

Arbejdet med analysen kan nu sættes i gang, og resultaterne forventes at danne rygraden i de kommende års trafikplanlægning for Middelfart midtby.